SIMUL - Podpora inovativního učení na úrovni malotřídních škol pomocí vzdělávání STEAM

Program Erasmus+ Partnerství pro spolupráci v oblasti školního vzdělávání (Výzva 2023: KA210-SCH)

Financováno Evropskou unií. Názory vyjádřené jsou názory autora a neodráží nutně oficiální stanovisko Evropské unie či Evropské výkonné agentury pro vzdělávání a kulturu (EACEA).  Evropská unie ani EACEA za vyjádřené názory nenese odpovědnost.Partnerství pro spolupráci v oblasti školního vzdělávání

O projektu

Cílem projektu SIMUL je podpořit učitele a žáky zapojené do projektu Multigrade Classroom Implementation (MCI) s cílem posílit dovednosti v oblasti STEM (věda, technologie, inženýrství, matematika) a podpořit digitální gramotnost a environmentální udržitelnost.

Termín „Multigrade Classroom Implementation“ (MCI), v České republice „malotřídní školy„, se v literatuře používá pro označení vzdělávacího prostředí týkajícího se vícestupňových nebo kombinovaných tříd, kde se žáci různého věku a různých ročníků zapojují do jedné fyzické třídy a potýkají se s různou úrovní náročnosti výuky.

Přestože přístup STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) vykazuje pozitivní ohlasy při výuce a učení se matematice a přírodovědným předmětům, může být ještě cennější v kontextu více tříd, kde nahrazuje tradiční frontální výuku. Učení prostřednictvím přístupu STEAM je založeno na interdisciplinárních a transdisciplinárních metodách, které uznávají vzájemné působení mezi předměty a komplexnost reality.

V projektu se předpokládá:

Pomoc při výuce a učení přírodovědných oborů prostřednictvím přístupu STEAM, s vývojem, testováním, ověřováním a online publikací v několika jazycích sady nástrojů sestávající z 8 seminářů týkajících se předmětů STEM. Tyto praktické aktivity jsou výslovně navrženy tak, aby zapojily žáky různého věku (6-10 let) současně a odpovídaly potřebám učebních osnov. Workshopy navrhnou průřezový obsah pro digitální rozvoj (5 workshopů) a ekologické povědomí (3 workshopy).

Podpora učitelů a žáků ve víceletých gymnáziích prostřednictvím pokynů „SIMUL Docere“ vytvořených pro výuku STEM ve víceletých gymnáziích se zaměřením na metodiky (například vzdělávání založené na místě, kooperativní učení, vrstevnické doučování atd.) a osvědčené postupy. Pro učitele to představuje příležitost produktivněji přehodnotit aktivity přírodovědného vyučování a naučit se navrhovat nové aktivity s přístupem STEAM.

Projektoví partneři

Associazione LUMEN APS (Itálie), Istituto Comprensivo Francesco Berti (Itálie), Scoala Gimnaziala „Marcus Aurelius“Creaca (Rumunsko), European Center of Entrepreneurship Competence & Excellence (Rakousko)